Strategisk arbejde med e-mail marketing
E-mail marketing
Introduktion til hvordan du skaber konverteringer med e-mail marketing
Vil du gerne skabe mere salg, flere leads, branding, skabe tillid og troværdighed (stort set) uden at løfte en finger? Så er e-mail marketing lige noget for dig! Når du først har sat dine e-mail marketingflows op, gør de nemlig hele arbejdet af sig selv.
Konverteringsraten for e-mail marketing er højere end konvertering gennem sociale medier, og så er e-mail marketing også en kanal, der giver dig mulighed for at kommunikere skræddersyede og personlige budskaber direkte til din målgruppe på strategiske tidspunkter – og så har din målgruppe endda selv aktivt valgt at få nyhedsbreve og mails fra dig. Det kunne jo faktisk ikke blive bedre!
E-mail og netbank er pr. 2018 de mest benyttede funktioner på internettet. Først på tredjepladsen kommer brugen af sociale medier, og derfor er e-mail en stærk kommunikationskanal.
Gennem mails kan du fastholde kunder og skabe en relation. Der skal nemlig rigtig meget til, før en abonnent afmelder sig dit nyhedsbrev, så har du først fået en abonnent, sikrer det dig en langvarig direkte kommunikationskanal til din målgruppe.
Har en abonnent lige tilmeldt sig dit nyhedsbrev skal du sørge for at han/hun modtager en velkomstmail. Har en af dine abonnenter lige forladt en fyldt indkøbskurv, er denne abonnent meget længere i sin købsrejse, og du skal derfor kommunikere et andet budskab, som skaber tillid og troværdighed, eller afhjælper eventuel tvivl, så de køber hos dig, fremfor hos en konkurrent.
E-mail marketing giver dig også mulighed for at kommunikere til målgruppen på specifikke og strategisk planlagte tidspunkter, tilpassede budskaber på de helt rigtige tidspunkter ud fra hvor dine abonnenter er på brugerrejsen.
Kommunikér direkte med din målgruppe?
E-mail marketing giver dig mulighed for at kommunikere direkte til din målgruppe gennem skræddersyede budskaber på strategisk planlagte tidspunkter.
Du kan også belønne trofaste kunder, påminde kunder, der ikke har åbnet dine mails et stykke tid, at du savner dem, sende rabatkoder til dine kunder, følge op på køb og så videre... Med e-mail marketing er det kun fantasien der sætter grænser, så længe du bare har krogen i din målgruppe – altså så længe din målgruppe har givet dig tilladelse til at sende mails til dem. Hvordan du får din målgruppes tilladelse, kommer vi ind på lidt længere nede her på siden.
Resultaterne med e-mail marketing er meget målbare, og det er også nemt at tracke og rapportere. Det sidste smarte med e-mail marketing er at du kan tracke og rapportere resultater meget præcist, så det er nemt at optimere og justere din kommunikation løbende. Kan du heller ikke vente med at komme i gang? Følg vores proces på fire trin, så er du godt på vej!
Målgruppe
Ved at finde og segmentere din målgruppe, opnår du muligheden for at skræddersy dit content til den gruppe du sender til, og det sted i en eventuel købsproces de er.
Når du tager højde for hvem du kommunikerer med, er det nemmere at gøre dit materiale attraktivt. Hvis du også overvejer hvad de har brug for lige nu – baseret på hvor de er i en købsproces – kan du også sørge for at være relevant, og på den måde opnå større succes med din e-mailmarketing.
Permission
Permission drejer sig om at få lov til at sende mails ud til folk. Det er selvfølgelig en nødvendig fase, men det er også der du har mulighed for at tilbyde noget til gengæld for de oplysninger der opgives til dig. Om det er en e-bog, white papers, guides, en rabatkode eller lignende, så får du rollen som den glade giver.
Når først du har tilladelse til at sende mails, betyder det også at døren er åben, og de har selv inviteret dig ind – dermed er de også mere tilbøjelige til at ville høre hvad du har at sige.
Flows
Fordelen ved automatiserede flows er at du får mulighed for at ramme dine modtagere der hvor de er i brugerrejsen og basere indholdet i dine mails, samt frekvens m.m. til den adfærd en modtager udviser. Har de eksempelvis gjort X, så sker Y. Hvad der dernæst skal ske, kan man definere for forskellige reaktioner på Y. Mulighederne er mange og nemme at skræddersy.
Derudover passer de automatiserede e-mail flows mere eller mindre sig selv, når først de er sat op, hvilket jo sparer en del tid.
One-timers
One-timers, eller kampagner, er et godt supplement til automatiserede flows, da de tager højde for tidsbestemt relevans, i stedet for at køre kontinuerligt. Dette er især fordelagtigt med sæsonrelevante mails - en julekampagne skal eksempelvis ikke køre automatisk, baseret på brugernes handlinger, men hellere på tidspunktet.
Man kan stadig sætte kampagner op, så de automatisk sendes ud, men man vil som modtager ikke have mulighed for at lande i et flow, på et uhensigtsmæssigt tidspunkt, fordi kampagnerne er tidsbestemte.
Rapportering
Rapportering er enormt vigtigt, hvis man vil blive bedre, fordi der er her man får mulighed for at dykke ned i dataen og se hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Hvad får folk til at åbne, bounce, klikke, m.m.
Med afsæt i dataen kan man få indblik i hvad man skal optimere på, og hvad der er godt som det er.
Undgå panik
Du skal ikke gå i panik over at der er nogen, der framelder sig dit nyhedsbrev. Det er uundgåeligt, også selvom du selvfølgelig kun kommunikerer superrelevante budskaber til din målgruppe.
Faktisk bør du gå efter at 2% af dine abonnenter framelder sig dit nyhedsbrev – så ved du, at du har ramt det rigtige niveau for mængden af udsendte mails. Er tallet højere, kan det skyldes, at du udsender for mange nyhedsbreve, eller at indholdet simpelthen ikke er relevant for din målgruppe. Er tallet mindre, kan det måske være en god idé at udsende flere mails, end du gør i dag. Det gælder nemlig om, hele tiden at finde den magiske grænse for hvor mange mails du kan sende ud til din målgruppe, uden de bliver trætte af dig. Og når dit unsubscriber-tal ligger på cirka 2%, så ved du, at du har fundet grænsen, hvor du udsender tilpas mange e-mails!
Marie Burski
Head of Design, Jysk Display
Vi har arbejdet sammen med Lemon Marketing i mange år, og altid fået rigtig god service og sparring. Det er vigtigt for os at have samarbejdspartnere vi kan stole på, og som giver os ærlig rådgivning. Sådan en partner har Lemon Marketing altid været for os.
Seneste Blogindlæg Få viden på et strategisk- og taktisk niveau
Mangler du en kompetent digital ekspert?
Vi sidder klar til at hjælpe!
Christian Mikkelsen
CCO, Apport Systems
Jeg har brugt Lemon Marketing i over en årrække. De har hjulpet os med at optimere vores HubSpot løsning, samt SEO, LinkedIn og Google Ads. De har en høj faglighed, som skaber værdi og resultater for os!
Er du sulten efter leads?
Udfyld formularen og vi vender tilbage inden for 24 timer. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev og få seneste nyt om digital marketing.