Det står vi for

Strategisk arbejde med
e-mailmarketing

Introduktion til hvordan du skaber konverteringer med e-mailmarketing

Vil du gerne skabe mere salg, flere leads, branding, skabe tillid og troværdighed (stort set) uden at løfte en finger? Så er e-mailmarketing lige noget for dig! Når du først har sat dine e-mailmarketingflows op, gør de nemlig hele arbejdet af sig selv.

Konverteringsraten for e-mailmarketing er højere end konvertering gennem sociale medier, og så er e-mailmarketing også en kanal, der giver dig mulighed for at kommunikere skræddersyede og personlige budskaber direkte til din målgruppe på strategiske tidspunkter – og så har din målgruppe endda selv aktivt valgt at få nyhedsbreve og mails fra dig. Det kunne jo faktisk ikke blive bedre!

E-mail og netbank er pr. 2018 de mest benyttede funktioner på internettet. Først på tredjepladsen kommer brugen af sociale medier, og derfor er e-mail en stærk kommunikationskanal.

Gennem mails kan du fastholde kunder og skabe en relation. Der skal nemlig rigtig meget til, før en abonnent afmelder sig dit nyhedsbrev, så har du først fået en abonnent, sikrer det dig en langvarig direkte kommunikationskanal til din målgruppe.

Har en abonnent lige tilmeldt sig dit nyhedsbrev skal du sørge for at han/hun modtager en velkomstmail. Har en af dine abonnenter lige forladt en fyldt indkøbskurv, er denne abonnent meget længere i sin købsrejse, og du skal derfor kommunikere et andet budskab, som skaber tillid og troværdighed, eller afhjælper eventuel tvivl, så de køber hos dig, fremfor hos en konkurrent.


E-mailmarketing giver dig også mulighed for at kommunikere til målgruppen på specifikke og strategisk planlagte tidspunkter, tilpassede budskaber på de helt rigtige tidspunkter ud fra hvor dine abonnenter er på brugerrejsen.


Kommunikér direkte til din målgruppe

E-mailmarketing giver dig mulighed for at kommunikere direkte til din målgruppe gennem skræddersyede budskaber på strategisk planlagte tidspunkter.


Du kan også belønne trofaste kunder, påminde kunder, der ikke har åbnet dine mails et stykke tid, at du savner dem, sende rabatkoder til dine kunder, følge op på køb og så videre... Med e-mailmarketing er det kun fantasien der sætter grænser, så længe du bare har krogen i din målgruppe – altså så længe din målgruppe har givet dig tilladelse til at sende mails til dem. Hvordan du får din målgruppes tilladelse, kommer vi ind på lidt længere nede her på siden.


Resultaterne med e-mailmarketing er meget målbare, og det er også nemt at tracke og rapportere. Det sidste smarte med e-mailmarketing er at du kan tracke og rapportere resultater meget præcist, så det er nemt at optimere og justere din kommunikation løbende. Kan du heller ikke vente med at komme i gang? Følg vores proces på fire trin, så er du godt på vej!



"Dream it. Communicate it. Mail it."

Seneste Blogindlæg

Få viden på et strategisk- og taktisk niveau

Målgruppe

Kommunikerer du med din målgruppe, eller taler du om A til nogen, der i virkeligheden har brug for at høre om B?


Første trin i processen med e-mailmarketing er at du skal fastlægge hvem din målgruppe er. Hvem vil du gerne kommunikere til, og hvem er det, du gerne vil have som modtager af dit nyhedsbrev? Når du har din målgruppe fastlagt skal du inddele den i mindre segmenter.

Du bør indtænke hele brugerrejsen, som er den strategiske tilgang til hvor og hvordan du vil ramme din målgruppe. Brugerrejsen spænder lige fra at din målgruppe får et behov eller interesse for dit produkt eller service, og hele vejen til det faktiske køb og endnu bedre, til at de udviser loyalitet overfor dig og din virksomhed. Under hvert af disse trin i brugerrejsen kan du videre inddele din målgruppe i segmenter.


De traditionelle målgruppesegmenter du kan inddele din målgruppe efter er: køn, interesser, indkomst, geografi, status mv. Jo bedre du kender din målgruppe, jo mere præcist kan du kommunikere til dem, både visuelt og tekstmæssigt.

For andre virksomheder er de typiske segmenteringsgrupper ikke længere relevante, der er det derimod mere relevant at segmentere målgruppen ud fra samfundet anno 2020’erne, hvor genbrug, miljø og klima i høj grad er vigtige elementer for nogle forbrugersegmenter.
AIDA er det operationelle værktøj, vi bruger til at skabe content i de forskellige faser i brugerrejsen, alt efter om du vil skabe opmærksomhed, interesse, beslutning eller salg.

Når du ved, hvor din målgruppe er i brugerrejsen, ved du også hvad du skal kommunikere til dem, så du kan ramme med dit målrettede content, ellers risikerer du bare at lave støj, som ikke rigtig rammer målgruppen.
Når du har defineret din målgruppe, kan du gå videre til næste trin, som handler om hvordan du så får din målgruppe til at give dig deres mailadresse, så du rent faktisk kan begynde at sende mails direkte til deres indbakke!

Permission:

Tidsbestemte e-mail kampagne


Næste trin i processen for at komme i gang med e-mailmarketing er at skaffe e-mailadresser fra din målgruppe, så du kan sende dem dine e-mails – du må nemlig kun sende mails til dem, der selv giver samtykke til det.

Der er en række forskellige metoder, du kan anvende, for at skaffe mailadresserne. Det hele handler om at få din målgruppe ”på krogen”, for skriver din målgruppe sig først op som modtager af dit nyhedsbrev, så skal der som regel rigtig meget til, før de går ind og afmelder sig nyhedsbrevet igen.

Overordnet er der to måder du kan arbejde med at få din målgruppes permission: gennem Facebook og LinkedIn kampagner og onsite. Kampagner via annoncer eller opslag på de sociale medier, bruges til at trække din målgruppe ind på din hjemmeside, hvor du skal sørge for, at din målgruppe får lyst til og ved hvorfor de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev.

Du kan med annoncer på sociale medier også lave en lead form, så din målgruppe kan skrive sig op til dit nyhedsbrev direkte i annoncen. Google. Google er også en fremragende kanal til at generere trafik ind på din hjemmeside, både igennem annoncer og SEO. Onsite permission betyder at dine abonnenter skriver sig op til dit nyhedsbrev direkte på din hjemmeside gennem en formular. Du skal på din hjemmeside skal gøre det tydeligt for din målgruppe hvor, hvordan og hvorfor de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev. Det kan være i form af en tydelig CTA-knap eller et pop op-vindue.

Du kan også anvende lead magnets, som betyder, at du frister en inspirerende guide, white paper, præsentation eller lignende, som du gratis tilbyder at sende til din målgruppes mail – og hvad står du så tilbage med? Deres mailadresse og permission. Smart!

"Know yourself – and know your audience."

Flows

Opret automatiserede mailflows


Når din målgruppe begynder at skrive sig op til dit nyhedsbrev, kan du begynde at oprette automatiserede mailflows og enkeltstående kampagner. Et mailflow er en automatiseret serie af e-mails, som du sender ud til bestemte segmenter af din målgruppe, på bestemte tidspunkter. Med automatiserede e-mailflows kan du skræddersy dit budskab til hvor din målgruppe er på brugerrejsen.

Nogle af de typiske mailflows er velkomstsmails, forladt indkøbskurv og fødselsdagslykønskninger. Du kan også skabe flows, der rammer det segment, der ikke har åbnet eller klikket på de seneste mails, du har sendt ud, og du kan omvendt også gå ind og belønne det segment, der ofte åbner eller klikker på dine mails eller dem som ofte køber hos dig.

Der er et væld af muligheder for at skræddersy dine e-mailflows til din virksomheds behov, og du kan bruge e-mailflows til at brande din virksomhed eller skabe mere salg. Du kan med e-mailmarketing vælge at lave automatiserede mailjourneys eller enkeltstående kampagner. Med enkeltstående kampagner kommunikerer du til din målgruppe på udvalgte tidspunkter, som kan være relevant hvis du har en virksomhed, der f.eks. er sæsonbetonet. De automatiserede mailflows udsendes uanset tid.

Når du først har sat dine automation flows og dine e-mailkampagner op, kører de af sig selv, og e-mailmarketing er derfor en nem og effektiv kommunikationsform, der skaber resultater.

"Dream bigger. Do bigger."

One-timers:

Tidsbestemte e-mail kampagner


Med enkeltstående kampagner kommunikerer du til din målgruppe på udvalgte tidspunkter, som kan være relevant hvis du har en virksomhed, der er sæsonbetonet, eller hvis du på anden vis vil differentiere dit indhold og budskab til det valgte tidspunkt. De automatiserede mailflows udsendes i modsætning til kampagner uanset tid og dato.

Du kan udsende kampagner fra tid til anden, eller planlægge dine kampagner, så de automatisk bliver udsendt på det tidspunkt du vælger.

Endnu en fordel ved e-mailmarketing er at du kan gøre dine mails personlige og målrette dem med såkaldte merge tags, som gør at du kan indsætte din abonnents navn, adresse, virksomhedsnavn, arbejdsplads, jobfunktion eller interesser. Du får den information, du skal bruge til at kunne danne merge tags, når dine abonnenter skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Er det i formularen et krav at udfylde hvilke produkter, de er interesserede i, kan du senere målrette dit budskab til den enkelte person, så de føler sig kommunikeret direkte til og bliver ramt af dit budskab.

"Timing is everything"

Rapportering - Sidste trin i processen når du er begyndt at udsende dine e-mails

Når du sender dine e-mails ud, bliver der skabt data, som du kan analysere på og bruge til at justere og optimere marketingindsatsen.
Hvad virker, og hvad virker ikke?


Undgå panik


Du skal ikke gå i panik over at der er nogen, der framelder sig dit nyhedsbrev. Det er uundgåeligt, også selvom du selvfølgelig kun kommunikerer superrelevante budskaber til din målgruppe.

Faktisk bør du gå efter at 2% af dine abonnenter framelder sig dit nyhedsbrev – så ved du, at du har ramt det rigtige niveau for mængden af udsendte mails. Er tallet højere, kan det skyldes, at du udsender for mange nyhedsbreve, eller at indholdet simpelthen ikke er relevant for din målgruppe. Er tallet mindre, kan det måske være en god idé at udsende flere mails, end du gør i dag. Det gælder nemlig om, hele tiden at finde den magiske grænse for hvor mange mails du kan sende ud til din målgruppe, uden de bliver trætte af dig. Og når dit unsubscriber-tal ligger på cirka 2%, så ved du, at du har fundet grænsen, hvor du udsender tilpas mange e-mails!

Vi hjælper dig gerne i gang med e-mailmarketing, uanset hvor i processen du er

"Timing is everything"