Få varme leads til din salgsorganisation
Inbound marketing
Får I varme kundeemner?
Inbound marketing
Inbound marketing handler om at trække relevant trafik ind på din hjemmeside og engage dem, og slutteligt give dem en brugeroplevelse, så de konvertere til kunder. Det kan summeres ganske kort i modellen nedenfor.
Attract fasen
- Tiltrækker du de rigtige besøgende?
I denne fase handler det om at trække relevant trafik ind på jeres hjemmeside. Typisk inddeler vi marketing kanaler i masse marketing og inbound marketing.
Massemarketing kanaler
Masse marketing er de klassiske kanaler som TV, Avis, trykte annoncer, Pyloner, Pressemeddelelser, Blogging, SoMe etc. Det der kendetegner masse marketing, er at budskaberne fra annoncerne rammer mange modtagere, og at det ikke er muligt at kortlægge om modtageren er interesseret i dit produkt eller serviceydelse. Du har altså ikke indsigt i om modtageren er i købsprocessen for det, du tilbyder.
Inbound marketing kanaler
Inbound marketing kanaler er nyere kanaler som, Google Ads, Bing Ads, (SEM), Google Organisk, Bing Organisk (SEO) etc. Det der kendetegner inbound marketing kanaler, er at brugerne rammer færre modtagere, men modtagerne er alle modtagere som i større eller mindre grad er interesseret i dit produkt eller service ydelse.
Den helt store forskel fra massemarketing, er at du kan kortlægge, hvor langt brugeren er i sin beslutningsproces. Herigennem kan du være mere relevant over for modtageren og derved kommunikere et budskab som tiltrækker relevant trafik.
Der er stor forskel på, hvornår du skal benytte massemarketing eller inbound marketing. Typisk er det en rigtig god ide at starte inbound marketing, når du har fokus på bunden af salgstragten. Og hvis du laver kampagner, hvor du ønsker en position værende ’top of mind’ for din målgruppe (i toppen af salgstragten), så er masse marketing typisk gode kanaler at benytte. Dette skyldes, som skrevet over for, at ved inbound rammer du få relevante og med masse marketing rammer du mange – hvor måske kun få er relevante.
Engage fasen
Kan du fastholde dine besøgende?
I denne fase handler det om at du skal engage dine brugere. Du skal skabe en digital oplevelse, så de har lyts til at bliver på din hjemmeside, app, eller anden platform. Hubspot er blevet krediteret for at skabe termet Inbound Marketing. Hubspots platform er et marketing automation(MA) tool, som er bygget til at engage jeres brugere.
Lemons Proces for HubSpot
Hvis du ikke allerede er i gang, så er du sent på den, for dine konkurrenter arbejder på at optimere deres Inbound Marketing Motor mens du sidder og læser nu. Med Inbound Marketing har du mulighed for at ramme dine brugere, med det rigtig indhold, på det rigtige tidspunkt. Du kan endvidere modne dine brugere, så jeres salgsafdeling får brandvarme og slagsklare leads.
Den indledning afklaring
Der kan være mange gode grunde for at implementere et MA-tool, men toolet må ikke være begrundelse i sig selv. Derfor er det vigtigt, indledningsvist at få afklaret, hvad der ønskes opnået da det er afgørende for det videre arbejde. Er målet at tiltrække nye leads gennem italesættelse af pain og gains? Er målet at skabe bedre relation til allerede eksisterede kunder? Eller…? Alt arbejde starter med indledningsvist at få afklaret mål og scope for hele projektet, samt afdækning af ressourcer. Dette effektueres gennem en workshop samt for-analyse.
Workshop – foranalyse
På workshoppen gennemgås følgende elementer på baggrund af en analyse af virksomhedens nuværende set-up:
- Hvilke systemer bruges i dag
- Hvilke processer er vigtige at migrere?
- Opsætning af mål for projektet
- Hvilke data skal migreres samt hvordan?
- Hvilke workflows er inkluderet i projektet?
- Hvilke marketingkanaler skal integreres?
- Hvilket CMS skal integreres
- Timeline samt faser for implementering
HubSpot – onboarding
På baggrund af pkt. 1 - påbegyndes selve implementeringen af Hubspot.
Hvis Hubspot ikke allerede er købt, bistår vi med forhandling mod Hubspot.
Overordnet kan onboarding inddeles i følgende faser: - System og portal opsætning:
- Opsætning af Privacy policy, Opsætning af Target domains, Opsætning af IP og henvisningsekskluderinger, Opsætning af filhosting domæne, Opsætning af subdomæner til landingssider, e-mail og blog, Opsætning af e-mail domæner til udsendelse af e-mail, Systemsetup definitioner af mappestruktur
- Navngivningskonventioner for forms, Navngivningskonventioner for flows, Navngivningskonventioner for emails, Navngivningskonventioner for form landing pages, Onsite formularer skal integreres med HubSpot eller vice versa. Herunder andre integrationer (Nuværende CRM eller ERP?)
- Design af emails templates, Design af blog templates, Design af landing page templates Design af systemsidetemplaes, Implementering af templates og sider
- Undervisning i basale funktioner
- Måned senere: Master Class. Avanceret funktionalitet
Indtræk, drift og andre marketing relaterede aktiviteter
På baggrund af den opsatte strategi skal Hubspots funktioner sættes i spil i samarbejde med nuværende samt nye aktiviteter. Nedenstående er blot eksempler på aktiviteter vi assisterer med:
Kampagne mod nye leads
Vi kører ofte kampagner og markedsføring mod nye leads. Her udføres kampagneopsætningen med baggrund i potentielle kunders pain(s). Det kan derfor være alt fra guides, whitepapers, beregnere eller andet. Dertil kommer, at det skal være så ”attraktivt”, at brugeren ønsker at afgive sine informationer for at få det.
Heri udfører vi oftest følgende opgaver:
- Design og tekstforfatning af content
- Opsætning af landingssider
- Opsætning af flows
- Opsætning af relevant annoncering mod specifikke målgrupper
- Rapportering
- Automatisering af processer mod kunder/leads
Vi oplever i stigende grad, at et Marketing Tool bruges til at håndtere interne processer. Det kan være som opfølgning på kundebesøg, opfølgning eller flows i forbindelse med messer, leadscoring eller andet.
Her assisterer vi oftest med:
- Sparring på konkrete problemstillinger
Undervisning i brug
Konkret udførelse og opsætning af flows, integrationer mv.
Er du klar til den digitale søsætning?
Vi hjælper dig gerne fra land. Processen gør det muligt for dig at trække relevante opgaver in-house.
Vi anbefaler altid at afholde en workshop, hvor vi gennemgår processerne for jer. Det er en rigtig god investering at have flere fra organisationen til at deltage i denne workshop.
Herved opnår vi et så nuanceret billede af brugerejsen som muligt. Hvis både salg, marketing, konsulenter, teknikere etc. deltager, vil det give et tydeligere billede af virkeligheden end, hvis kun en afdeling er repræsenteret.
Hvis I har mulighed for det, så kan det give yderligere værdi at invitere både nuværende kunder og potentielle kunder med til sådan en workshop.
Marie Burski
Head of Design, Jysk Display
Vi har arbejdet sammen med Lemon Marketing i mange år, og altid fået rigtig god service og sparring. Det er vigtigt for os at have samarbejdspartnere vi kan stole på, og som giver os ærlig rådgivning. Sådan en partner har Lemon Marketing altid været for os.
Seneste Blogindlæg Få viden på et strategisk- og taktisk niveau
Mangler du en kompetent digital ekspert?
Vi sidder klar til at hjælpe!
Christian Mikkelsen
CCO, Apport Systems
Jeg har brugt Lemon Marketing i over en årrække. De har hjulpet os med at optimere vores HubSpot løsning, samt SEO, LinkedIn og Google Ads. De har en høj faglighed, som skaber værdi og resultater for os!