Digital marketing for B2B virksomheder

Strategisk arbejde med
B2B Digital Marketing

Sådan får du indsigt i værdien af din hjemmeside.

Den primære forskel på B2C- og B2B-virksomheder er længden på beslutningsprocessen. Beslutningsprocessen i B2B-handel er ofte længere end ved B2C, og det er derfor vigtigt at få kortlagt hele beslutningsprocessen i alle faser, ned til mindste detalje. I skal vide præcist, hvad der kendetegner processen fra Awareness til Purchase og efterfølgende fra Purchase til Retention.

Der er altså typisk en lavere barriere for at foretage køb i en B2C kontekst, men der vil selvfølgelig altid være nogle undtagelser, som modarbejder vores tese, da der vil være variationer fra branche til branche samt i produkter og services. Hvis I vil have succes med virksomhedens digitale kanaler, skal der være helt styr på disse processer. Se vores figur nedenfor og læs videre for at få en dybere indsigt i, hvordan vi typisk arbejder med digital strategi med vores B2B-kunder.

Hvordan kommer jeg
i gang?

Følg vores proces og du er allerede godt på vej

Du skal kortlægge, hvilke processer der kendetegner lige præcis din målgruppe. Dernæst skal du analysere, hvilke engagement punkter du har på din hjemmeside, og hvilke du mangler at udvikle. Disse punkter skal mappes og scores, hvorefter du slutteligt sætter tracking og rapportering op. Mange Marketing Automation systemer tracker data på dine specifikke engagement punkter. Hvis dette ikke er tilfældet, kan du sætte det op via Google Tag Manager og Google Analytics. Igennem dette initiativ kan du kortlægge hele den digitale brugerrejse og vurdere, hvilke initiativer som understøtter hvad i beslutningsprocessen. Dette er en essentiel indsigt og nødvendighed, når du skal allokere dit marketingbudget og optimere dit marketingmix (kanalvalg, budget, budskaber med mere).

Er du klar til den
Digitale søsætning?


Vi hjælper dig gerne fra land. Processen gør det muligt for dig at trække relevante opgaver in-house.

Vi vil anbefale at afholde en workshop, hvor vi gennemgår processerne. Det er en rigtig god investering at have flere fra jeres organisation til at deltage i denne workshop, for at få et så nuanceret billede af brugerejsen som muligt.

Hvis både salg, marketing, konsulenter, teknikere etc. deltager vil det give et tydeligere billede af virkeligheden end, hvis kun en afdeling er repræsenteret.
Hvis I har mulighed for det, så kan det give værdi at invitere både nuværende kunder og potentielle kunder til sådan en workshop.

Sikkerhed om leads og optimering af processer.
Optimeringaf Apport Systems setupCase:
Hør Simone fortæller, om samarbejdet.
Onboardingaf ProTruckCase:
Slimstock case   Slimstock ønskede en endnu bedre sammenhæng mellem marketingindsatsen og salgsindsatsen overfor varme leads.

Derudover var en øget synlighed på det danske marked også ønsket, især i lyset af corona-nedlukningen samt de globale udfordringer med leverandører og varer, som mange danske virksomheder blev ramt af, og som gjorde lagerplanlægningen sværere endnu.
Strømlining af Slimstocks marketingindsatsgenereret til salg
leadsFlereCase:

Sikkerhed om leads og optimering af processer.Apport SystemsSetup
afOptimeringCase:
Hør Simone fortæller, om samarbejdetProtruck
afOnboardingCase:
SlimStock case   Slimstock ønskede en endnu bedre sammenhæng mellem marketingindsatsen og salgsindsatsen overfor varme leads.

Derudover var en øget synlighed på det danske marked også ønsket, især i lyset af corona-nedlukningen samt de globale udfordringer med leverandører og varer, som mange danske virksomheder blev ramt af, og som gjorde lagerplanlægningen sværere endnu.
Strømlining af Slimstocks marketingindsatsgenereret til salg
leadsflereCase:

Arbejder du strategisk med SEO?

Få en hurtig introduktion til, hvordan du sikre synlighed på Google gennem SEO

Vi tilbyder altid en gratis SEO analyse af jeres hjemmeside. Har du spørgsmål, så kontakt os endeligt

Videobilleder1Videobilleder2

 Lemons B2B Proces

B2B marketing Strategi - Sådan Sikrer Vi Din Succes

Hos Lemon Marketing benytter vi os af en cirkulær arbejdsproces. Vi arbejder cirkulært for hele tiden at optimere alle dele af den samlede indsats. På den måde styrkes konverteringsgraden på de igangværende initiativer bedst.

01

Buying proces

Ved at kortlægge købsprocessen opnår man et overblik over hvilke faser de potentielle kunder gennemgår, hvad de har brug for hvornår, samt hvad konkurrenterne gør. Forståelsen for købsrejsen er specielt vigtigt for en B2B virksomhed, da beslutningsprocessen kan være enormt lang.

Dermed har man en god indgangsvinkel til det videre arbejde med B2B digital marketing, og et godt grundlag for at blive konkurrencedygtig.

Er du interesseret i at komme i gang? 

Vi afholder workshops, hvor vi kortlægger denne proces.

02

Engagement Analysis

Når man analyserer de forskellige engagementpunkter på sin hjemmeside, får man indblik i hvad de forskellige muligheder for interaktion er.

På den måde kan man danne sig et overblik over om der er nok interessante engagement muligheder for de besøgende. Med henblik på den ofte lidt længere købsproces, er det vigtigt at der er godt med engagement værdige elementer på ens hjemmeside, så man kan følge kunden gennem hele processen.

Er du interesseret i at komme i gang?

Vi afholder workshops, hvor vi kortlægger denne proces.

03

Mapping

Mapping spiller en vigtig rolle i processen, da kortlægningen kan hjælpe med at finde ud af værdien af de forskellige engagementpunkter, op imod hinanden.

Ud fra det kan man bedre afdække hvad det kræves for at en besøgende er moden og hvad der for alvor trækker de besøgende mod et køb, da det sjældent vil være impulsbaseret eller forhastet indenfor B2B.

Er du interesseret i at komme i gang?

Vi afholder workshops, hvor vi kortlægger denne proces.

04

Tracking

Med tracking får man mulighed for at samle data på hvad det er de besøgende reagerer på - uden data er det ikke til at sige hvad der virker og hvad der vækker interesse. Dermed får man mulighed for at arbejde videre og gå i dybden med hvor man eventuelt taber de potentielle kunder, undervejs.

Hør mere

05

Indsigter og rapportering

Ud fra førnævnte tracking får man adgang til data og der kan rapporteres indblik i hvad der virkelig tæller, og hvad der har mindre betydning. På den måde kan man følge med i den rejse de besøgende gennemgår og følge med i hvad der påvirker beslutningsprocessen.

Kort sagt, er det den fase der giver én mulighed for at lægge mere energi på de ting der eventuelt halter, og fortsætte sin indsats der hvor den spiller.

Vi hjælper dig gerne i gang. 

Udvalgte referencer

Se alle referencer

 

Marie Burski

Head of Design, Jysk Display

Vi har arbejdet sammen med Lemon Marketing i mange år, og altid fået rigtig god service og sparring. Det er vigtigt for os at have samarbejdspartnere vi kan stole på, og som giver os ærlig rådgivning. Sådan en partner har Lemon Marketing altid været for os.  

1Læs mere
Da vi lavede ny hjemmeside, var det ekstra vigtigt for os at vi kunne være trygge ved at vores placeringer og synlighed på google kunne overføres, og her stod Lemon Marketings dygtige medarbejdere altid til rådighed og havde fuldt ud styr på overgangen. Samtidigt fik vi masser af hjælp til at sikre at vi havde fokus på de rette søgeord i opbygningen af sitet og de var med os i hele processen fra start til slut.

Digital marketing flytter ikke din virksomhed alene,
det gør vi i samarbejde

Se et udpluk af vores kompetencer

Digital marketing flytter ikke din virksomhed alene,
det gør vi i samarbejde

Se et udpluk af vores kompetencer

 
 
 

Mangler du en kompetent digital ekspert?
Vi sidder klar til at hjælpe!

"stop wishing start doing"

Seneste Blogindlæg

Få viden på et strategisk- og taktisk niveau
 

Christian Mikkelsen

CCO, Apport Systems

Jeg har brugt Lemon Marketing i over en årrække. De har hjulpet os med at optimere vores HubSpot løsning, samt SEO, LinkedIn og Google Ads. De har en høj faglighed, som skaber værdi og resultater for os!