SEO-strategi | Sådan arbejder du strategisk med SEO | Lemon Marketing


Digital Brugerrejse & Digital Tracking | Kortlægning af den digitale beslutningsproces

I denne video behandler vi den digitale brugerejse. Hvad skal du være opmærksom på, når du skal kortlægge den digitale brugerejse? Hvilke engagement punkter på hjemmesiden kan give dig indsigt i hvor langt jeres brugere er i beslutningsprocessen? Når I annoncerer på eksempelvis LinkedIn og Facebook, skal I være opmærksom på, hvad de forskellige kanaler skal bidrage med. Hvis I ikke har sat tracking op på jeres side og, hvis I ikke har kortlagt den digitale brugerrejse, er det ganske enkelt umuligt for jer at vurdere kanalerne mod hinanden. Ved at sætte tracking op på jeres side, som afspejler den digitale brugerrejse, får I indsigter i data, som både kan give indsigt i performance for jeres kampagner, og samtidig give indsigter i udvikling af jeres digitale platform.

Vi vil nu gennemgå SEO-strategihjulets første fase “Tracking”.

Tracking

Vi begynder med tracking – for det gør vi altid. Uanset hvilken kunde eller case vi står med, så er tracking fundamentalt og helt essentielt – både for vores arbejde og for dig som kunde, når du skal vurdere om SEO er en rentabel investering. Vi skal bruge informationer om, hvordan brugerne har fundet vej til jeres hjemmeside og om og hvordan de interagerer med siden. Du skal som kunde bruge retvisende data om, hvad prisen på en konvertering er for SEO-initiativet. Tracking er med andre ord fundamentet for et langt og frugtbart samarbejde mellem os og vores kunder.

Google Tag Manager

For at få indsigt i den data skal engagement-points, call-to-actions og andre kontaktpunkter på hjemmesiden mappes og trackes. Det gør vi med Googles eget tracking-tool, Google Tag Manager. Alle disse punkter bliver sat op som målepunkter for den del af den digitale strategi, der handler om at trække relevant trafik ind på hjemmesiden. Målepunkterne bliver sat op i Google Tag Manager og informationerne vil derefter blive ”skudt” ind i et andet af Googles tools: Google Analytics.

Google Analytics

Du er sikkert allerede bekendt med eller har hørt om Google Analytics. Måske har du allerede været inde og kigge på data et par gange og måske bruger du det jævnligt allerede. Google Analytics er et rigtig godt tool, når det bliver brugt rigtigt. Google Analytics er rigtig god til at opsamle kvantitative data og det kan gå hen og blive værdifuld information. Problemet med den kvantitative data er, at det ikke entydigt fortæller værdien af din hjemmeside eller SEO-performance.

Vi kan altså via Google Tag Manager sætte målepunkter op på f.eks. tilmeldinger til nyhedsbrev, kontaktformularer, afspilninger af videoer og hvor længe brugeren ser videoen etc. Data fra disse målepunkter kan vi ”skyde” ind i Google Analytics og derved få kvalitativ data ud af Google. På denne måde går vi fra at kunne se, hvor mange der har besøgt hjemmesiden til, hvor mange af de besøgende, der har interageret med din hjemmeside.
Ved at sætte tracking op opkvalificerer du fra kvantitativ til kvalitativ data og vil kunne præcisere værdien af hjemmesidens besøgende og herigennem ROI’en for hver enkelt investerede marketingkrone.

Link:
Google Analytics: https://analytics.google.com/
Google Tag Manager: https://tagmanager.google.com/

 



Transkribering:

Digital Tracking | Hvordan arbejder du strategisk med SEO?

Savner du digital vækst? Og er du i tvivl om, hvordan du vækster din virksomhed digitalt? Så følg med i den her video, for her

Giver vi dig svarene på, hvordan du selv kan få indsigt i og optimere din hjemmeside. Ganske kort så giver vi dig indsigter i, den digitale brugerrejse for jeres brugere.

Vi giver jer indsigt i, hvordan I/Du sætter tracking op korrekt og hvordan du hele tiden kan følge med i data, for at se om de initiativer i sætter i søen giver værdi. Det bliver mega spænende og mega værdifuldt. Så følg med, Citronerne tager dig igennem det hele

Lige inden vi går i gang, så ganske kort om tavlen her. På jeres højre side herovre den består af vores SEO-strategi hjul, hvis det er første gang i ser med så gå ind på YouTube og søg på SEO-strategi her kommer vi op, som en af de første videoer, kig endeligt den igennem. Og her på venstre side, der ser vi de 3 modeller som vi kort skal berøre. Det der bl.a. er vigtigt omkring tracking og indsigt i data er at det ikke kun er gældende for SEO. Det er et initiativ som vi lægger ned over alle vores kunder og anbefaler alle vores kunder og se igennem, da det giver både jer og os nogle indsigter, som man ikke ellers ville kunne få.

Awreness fasen

Ganske kort om teorien bag. Når en bruger har behov for noget, jamen så gennemgår denne bruger en beslutningsproces. I relation til mig jamen, jeg fandt ud af forleden dag, jeg havde et hul i min sko. Og i det jeg finder ud af, at jeg har et hul i min sko jamen der bliver jeg klar over, at jeg har et behov – jeg skal ud at have en ny sko.

Det er også typisk det man kalder awareness fasen, man bliver klar over at man har et behov.

Search/information fasen

Den næste del, eller den næste fase det er Search Information. Det er her man går ind og afdækker, hvad er det egenligt præcis jeg har behov for. Er det en sneaker, er det en stilet, er det en fodboldstøvle, er det en træsko? Og det der er det ekstremt vigtige ved det her er også, det er at man inde på Google kan se, hvor langt man er i beslutningsprocessen.

Inde i awareness fasen, der Google man måske “sko”, men det er et meget generisk term og der kommer rigtig mange resultater frem, når jeg bare søger på “sko”. Det er også her brugeren typisk indskrænker sig til en bestem type af sko, altså i dette tilfælde en sneaker som jeg er interesseret i.

Decision fasen

I decesion fasen, jamen der bliver jeg endnu mere skarp på, hvad det er jeg gerne vil have. Og det kan være jeg går ind og Googler “Nike Air størrelse 55”. Jeg er altså gået fra noget meget generisk

“Sko” til både et brand og en størrelse. Det vil sige jeg føder mere information ind i Google.

Purchase fasen

Slutteligt har vi de to sidste faser, det er Purchase og Retention. I købsfasen, jamen det er typisk her hvor vi går ind og afdækker, hvem er der egentligt af leverandøre, som tilbyder dette produkt, er der specifikationer omkring pris og fragt, bliver skoen leveret hjem til mig, eller skal jeg hente dem nede ved den lokale købmand, som også har et posthus?

Og det springende punkt er selvfølgeligt prisen. Er prispunktet rigtigt i forhold til mit behov?

Retention fasen

Retention-delen jamen det er typisk her hvor I kan lave mersalg og opsalg. I har nu et digitalt hook i ham, i mig eventuelt – vil det være relevant og tilbyde mig ekstra snørrebånd efterfølgende i en retargeting kampagne? Eller noget lig det.

Nu er det her et e-commerce eksempel, men det har faktisk endnu større betydning for jer der sidder derude og kigger med, som har en B2B-virksomhed, eller er ansvarlig for marketing i en B2B-virksomhed.

Typisk så er den største forskel i brugerrejsen, i beslutningsprocessen fra e-commerce altså B2C, primært B2C til B2B – det er tiden. Det er altså længden, man er i de forskellige stadier. Klassiske set så bruger B2B længere tid på at beslutte sig end B2C. For mig, jeg skal ikke spørge nogen om lov, måske min kære kæreste, men jeg vil typisk kunne købe en sko fra dag til dag, eller inden for en uge. Hvorimod inden for B2B-verdenen, hvis man skal investerer i et solcelleanlæg eller noget i den størrelsesorden, jamen awereness fasen kan varer i rigtig lang tid. Man har måske et ønske om at sparre penge, men hvordan sparrer man pengene bedst muligt? Hvad er den bedste investering for os? Så i awereness fasen, det kan sagtens varer måneder, i Seach/Information, Decision fasen, det kan også sagtens være måneder. Vi har nogle kunder, hvor beslutningsprocessen er op til et år.

Så, hvordan sikre du dig at du at du er relevant, i alle faser af beslutningsprocessen? Hvis du ikke har sat tracking op på din side ?

Det næste jeg vil vise jer, det er værdien af de handlinger, som man kan udføre på jeres hjemmeside også kaldet de digitale kontaktpunkter. Normalt vis er det således at des mere data man lægger

Des mere værdi er det for jer, i relation til vores eksempel heroppe, når du sidder med dit Dankort fremme, det aller følsomste og trækker Dankortet igennem automation, Jamen så er du også villig til at give afkald på en masse data, og penge selvfølgeligt.

Og det er lidt den samme teori indenfor især B2B, at des mere data man giver, Jamen des tættere på et køb er man. Vi opdeler typisk de digitale mål i to kategorier

  • En refererende og
  • En transaktionel

Refererende mål

De refererende er typisk her, hvor kunden ikke giver data, men hvor vi kan få en identifikation af at brugeren er interesseret i det givne produkt eller ydelse. Det kunne være at brugeren ser et specifikt produkt, det kan også være brugeren bruger lang tid inde på det givne produkt, det kan også være brugeren ser en video fra start til slut.

Her kan I gå ind og værdiansætte, hvor meget det er værd for jer i forhold til at skubbe brugeren mod et køb.

Transaktionelle mål

Det næste det er de transaktionelle mål. Det er typisk her brugeren lægger data. Det kan være signup til news letter, det kan være download white-paper, det kan være udfylde en formular for at få et tilbud. Det har meget mere værdi for jer fordi I kan gå ind og identificere hvem den givne bruger. Det her laver vi typisk en workshop omkring, hvor vi i sammenspil med jer, det kan være salg og marketing, det kan også være intern IT, Og C-laget i jeres virksomhed – hvor man går ind og mapper de her forskelligt digitale kontaktpunkter mod hinanden. Det er meget vigtigt at I har en holdning til det Og I får sat point på så I kan føde denne data ind i Google Analytics.

Vi bruger typisk Google Tag Manager til at skyde informationen ind i Google Analytics. I forskellige opsæt, jamen der kan det være I allerede har investeret i et Marketing Automation system og der er det altså vigtigt at man får født data ind i og giver de forskellige kontaktpunkter point – Så kan I også begynde at regne en ROI ud. I det her tilfælde , der kan det være at man får 50 point når man udfylder et tilbud på jeres hjemmeside. Jamen så er det i princippet det samme som at sige, man er halvvejs til at købe, man har altså skubbet brugeren halvvejs gennem købsprocessen.

Og på baggrund af den her score kan I udregne en ROI. Altså, hvad får I igen for den givne investerede marketing krone. Slutteligt, så når I har mappet de forskellige initiativer på jeres hjemmeside, så skal I kortlægge det i forhold til brugerrejsen.

Typisk er de refererende digitale punkter, Jamen så er man i starten af brugerrejsen eller beslutningsprocessen. Og des mere data man giver, des tættere på et køb er man. Men lad os sige at I sender en kampagne ud, I bruger både Facebook og LinkedIn. Måler I ens på de to kanaler?

Det håber jeg ikke i gør fordi jeg tror resultatet vil varierer ekstremt meget. Vores erfaring er at LinkedIn især er god ved Search/Information, decision fasen eller faserne.

Hvor Facebook er rigtig god til at skabe Awareness. Facebook kan også være rigtig god til at skabe Seach/Information, men i overordnede termer så er Facebook bedre end LinkedIn til at skabe Awereness og LinkedIn er bedre til og trække brugere ind i Search/Information fasen.

Hvis I ikke har sat det her op, hvordan vil I så vurdere om Facebook er bedre end LinkedIn?

Hvis I kun ser på kontaktformularer udfyldt eller nogle af de tungere konverteringer, hvis I kun ser på det her så er jeg overbevidst om at I vil tænke LinkedIn er den bedste kanal lige meget hvad.

Men det er altså ikke sikkert, fordi Facebook kan være rigtig god til at føde leadsene ind i maskinen. Så vær opmærksom på når I bruger givne kanaler, sæt mål for de givne kanaler og I må meget gerne sætte differentierede mål for de givne kanaler – Så man på LinkedIn måler på en ting og på Facebook måler på en anden ting.

Det der er vigtigt, det er når I har sat den første kampagne i gang, så har I et benchmark. Så er det selvfølgeligt jeres mål og i høj grad vores mål, hvis det er os, der får lov at sætte de her kampagner i gang, og slå den tidligere kampagne. Få indsigter i, hvad gjorde brugeren på Facebook, hvad gjorde brugerne fra LinkedIn, hvordan agerede de på hjemmesiden, og hvordan kan vi gøre det bedre til næste kampagne?

Det giver ekstremt meget indsigt, og det giver data som I kan bruge fremadrettet til jeres arbejde.

 

Vi i Lemon Marketing er i princippet ligeglad om jeres hjemmeside er gul eller blå. Det vi ser på det er nul og ettaller, virker det eller virker det ikke? Og den data, kan vi give til jer så I kan få succes digitalt og vækste jeres virksomhed digitalt.

Det var alt for nu hej igen