SEO Strategi
–
🍋 Søgeordsanalyse 🍋
Hvordan udarbejder du en søgeordsanalyse, du kan benytte til SEO?
I denne video behandler vi vores anden fase i vores SEO-Strategihjul. Hvad skal du være opmærksom på, når du skal kortlægge de mest relevant søgeord for din forretning? Hvad enten din virksomhed er B2C, B2B eller B2G er det vigtigt at sætte sig ind i hvor dine relevante brugere befinder sig i den digitale brugerrejse. Med en gennemarbejdet søgeordsanalyse gør du chancerne for digital succes store. Når der skal udarbejdes en fordelagtig søgeordsanalyse er det vigtigt at kigge på relevante søgeord målt op mod konkurrence og antallet af månedlige søgning.
Når først du har kategoriseret alle søgeordene efter relevans, konkurrence og antallet af månedlige søgninger, kan du bedre give dig i kast med onpage optimering, som er 3. fase i vores SEO-Strategihjul. Med de rette søgeord kan man også få succes på med Google Ads.
Vi vil nu gennemgå SEO-strategihjulets anden fase “Søgeordsanalyse”.
Link:
Google Analytics
Google Tag Manager
Læs om den søgeordsanalyse
Transskribering:
SEO strategi – Søgeordsanalyse | Hvordan udarbejder du en søgeordsanalyse, du kan benytte til SEO?
Har du kortlagt hvilke søgeord der er relevante for din virksomhed og for jeres brugere og har du kortlagt hvor mange søgninger der er om måneden på det givne søgeord og hvor stor konkurrencen er?
Ud fra de her parameter kan du kortlægge hvad for noget content du skal skrive, samt hvad du skal gøre SEO-mæssigt for at ranke på de her søgeord.
I denne her video, der giver vi dig indsigt i, hvordan du laver en gennemarbejdet søgeordsanalyse. Fordi en søgeordsanalyse er ikke bare en søgeordsanalyse.
Så følg med her, Citronerne tager dig gennem det hele 🍋
Søgeordsanalyse er anden fase i vores SEO strategihjul
Vi skal snakke søgeordsanalyse i dag. Og hvis du har fulgt med her på kanalen. Så kan du dykke ned i vores SEO strategihjul. En søgeordsanalyse eller keyword analyse ligger i fase nr.2.
Altså når I har fået sat tracking op og fået installeret Google Analytics og Google Tag Manager. og kan derefter begynde at skyde mål ind på jeres hjemmeside for at se om brugeren gør det, som vi gerne vil have brugerne til.
Jamen så i fase nr. 2 ligger der en søgeordsanalyse eller keyword analyse og det er simpelthen igennem den her fase, at vi afdækker hvor relevante søgeordene er for jer. Denne her information er unik i forhold til næste fase, eller den er ikke unik – det er platformen i forhold til næste fase. Igennem en søgeordsanalyse kan I simpelthen kortlægge, hvad det er, I skal arbejde med på jeres side.
Onsite optimering med brug af relevante søgeord
Mangler I landingpages, mangler I content på jeres side i forhold til søgeordsanalysen. Har I de rigtige titles, descriptions og alt tekst osv. i forhold til jeres søgeordsanalyse?
En søgordsanalyse kan også være med til i Google Ads, Search Ads især og være med til at give dig indsigt i, hvad det er for nogen søgeord som I skal have fokus på, for at skabe mest muligt værdi på jeres tilstedeværelse og synlighed på Google.
Det kan give jer indsigt i hvor stor konkurrencen er på det givne søgeord, men ikke mindst, så skal I kortlægge relevansen af det givne søgeord. Fordi der er stor forskel på det givne søgeord og hvor relevant søgeordet er for jer, i forhold til at trække relevant trafik ind på jeres hjemmeside.
I dag vil vi ikke snakke så meget tools. I dag vil vi give jer nogen overordnet taktiske og strategiske redskaber til hvordan du udarbejder en gennemarbejdet søgeordsanalyse. De her tools.. der sker rigtig meget indenfor digital marketing. Og der er også rigtig mange der producerer forskellige tools, til at trække forskellig information ud. Men det vil vi altså ikke afdække i dag.
Igen vi vil give jer de taktiske og strategiske redskaber til, hvordan I kortlægger en søgeordsanalyse. I en senere video, der vil vi give jer lidt indsigt i nogen af de tools som vi arbejder med. Og fælles for de her tools er, når du laver en eksport så får du alle de relevante søgeord – Du får månedlige søgninger for det givne søgeord og du får konkurrencen.
På vores venstre side af tavlen der har vi 4 modeller, jeg vil tage jer kort igennem de her modeller, for at give jer nogen redskaber til hvordan I igen kan kortlægge jeres søgeord, og prioritere søgeordene.
A-B-C Kategorisering af søgeordene
Når vi tilgår en søgeordsanalyse så prioriterer vi altid søgeordene i en A-B-C kategori. Det kommer selvfølgelig også lidt an på hvor stor søgeordsanalysen er, altså hvor mange søgetermer der er i forhold til om man kun skal have en A og B kategori eller om man også skal have en A-B-C-D kategori.
Så vi forestiller os nu, at I har brugt et af de her tools eller flere af de her tools. I har merget data, så nu har I en stor Excel-fil med rigtig mange relevante søgeord. På de her relevante søgeord ligger der selvfølgelig også information omkring volumen og konkurrencen.
Så når vi skal ind og definere relevansen, hvordan definerer man så en relevans?
Jo vi har lavet en anden video, hvor vi gennemgår en beslutningsproces, en digital beslutningsproces. Tag ind og se den, vi gennemgår den lige kort her.
I skal forestille jer at der er en bruger, der har et behov for en sko, så han går ind og googler sko. Efter han har brugt noget tid på det givne søgeord og fundet en masse sider omhandlende sko, finder han hurtigt ud af, at han er nødt til at give Google noget mere.
Han er også fundet frem til at han gerne vil have en sneakers, så han laver en ny Google søgning, hvor han skriver sneakers. Og til sidst samme præmis – i købsfasen, jamen der har han altså fundet ud af, at han gerne vil have en Nike sneakers og går ind og googler det og her finder han den relevante leverandør og køber.
I forhold til teorien, så når man googler sko, jamen så er der rigtig stor volumen og konkurrencen er tilsvarende høj. Hvorimod når du kommer længere ned i købstragten eller beslutningsprocessen så er der færre volumen, altså ikke lige så mange søgninger, og konkurrencen er tilmed lavere, og det vil altså sige at det her søgeord er mest relevant for jer.
Godt så ud fra teorien, så er “Køb Nike Air sneakers” altså mere relevant for jer, et mere relevant søgeord end søgeordet “Sko”. Den her information skal I bruge til at kortlægge hvert enkelt søgeord der er i jeres Excel-ark.
Udregn søgeordsscore i forhold til relevans, konkurrence og antal månedlige søgninger
I skal simpelthen gå ind og definere fra en skala fra 1 til 100, hvor relevant søgeordet er for jer.
100 så er søgeordet rigtig rigtig relevant, og 1 så er det mindre relevant.
Denne her information bruger vi til at udregne en søgeordsscore. Denne her score definere hvor godt søgeordet er for jer, altså hvor relevant er det – Des højere score, des mere relevant.
Den her score kan man igen bruge til at definere om det er et A søgeord, et B søgeord eller et C søgeord.
For at udregne en søgeordsscore, skal du bruge volumen som du ganger med 1 minus konkurrencen. Som du igen ganger med din relevans faktor.
Så i vores lille eksempel her, lad os antage at du har et søgeord hvor der er 1.000 månedlige søgninger, en konkurrence på 1, en relevans faktor på 20.
➜ Her får du en søgeordsscore på 2.000.
I takt med at der er en konkurrence på 1, og vi minusser med 1 heroppe, så runder vi op til nærmeste 10. Så her ganger vi altså med 0,1. Og det samme vil være sig gældende, hvis der var en konkurrence på 0, så vil vi altså tillægge det til 0,1. Ellers så virker matricen ganske enkelt ikke, og så vil du få et output der hedder 0.
I det her givne tilfælde havde vi som sagt en volumen på 1.000, en konkurrence på 1, en relevans på 20. Det giver en score på 2.000.
Nedenfor har vi en volumen på 30, en konkurrence på 0,1, og en relevans score på 90.
➜ Det giver altså en score på 2.430.
Og slutteligt der har vi en volumen på 500, en konkurrence på 0,8 og en relevans på 50.
➜ og det giver altså et output på 5.000
Så i forhold til vores matrice her, så er det altså det her søgeord, der er det væsentligste. Det her er det næst væsentligste. Og det her er så det sidst aktuelle.
Og det vil sige, at det faktisk er de to søgeord med en lavere volumen, I bør tilgå til at starte med. Så man skal ikke lade sig forblænde af antallet af månedlige søgninger, da det ikke er sikkert, at det er relevant for jer.
Denne matrice hernede viser et kort overblik over konkurrencen og volumen. Jeg vil altid anbefale jer, at I starter med at lave den her matrice, bare med de her to dimensioner, altså konkurrencen og volumen. For at se hvordan jeres søgeord står vægtet mod hinanden.
Så man har et gennemsnit selvfølgelig – her. Du har 4 kvadranter. Og de søgeord som man umiddelbart gerne vil starte med at dykke ned i, det er dem der ligger her, altså hvor volumen er høj og konkurrencen er lav.
De søgeord som vi ikke så gerne vil starte med, det er dem der ligger herovre hvor volumen er lav, men konkurrencen tilmed er høj. Når man laver det her, alt efter hvor mange søgeord I har, så kan man jo starte med at kortlægge, denne her kvadrant, og bruge den ovre i den her gennemgåede matrice.
Det giver jer et hurtigt overblik over, hvad det er for nogen relevante søgetermer der er, samt hvor I skal lægge jeres kræfter til at starte med.
Jeg håber I kan bruge de her matricer, og den information fra i dag til at kortlægge den næste fase, som altså er onsite optimering.